اقتصاد

تغییر بخش مهمی از تمرکز قدرت و اقتصاد در مرکز کشور

غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران، در نشست با روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور بیان کرد، ایران از نظر جغرافیایی کشور پهناوری می‌باشد و بسیاری از استان‌های کشور از نظر منابع زیرساختی و ظرفیت‌های اقتصادی شرایط ویژه و منحصربه فردی دارند.

شافعی در ادامه گفت، برای آنکه قادر باشیم در مسیر توسعه اقتصادی گام‌های مثبت و هدفمندی برداریم باید با اجرای یک طرح آمایش سرزمینی برنامه هر استان را متناسب با شرایط‌ خود تدوین کنیم و در چارچوب آن برنامه‌های کلان توسعه اقتصادی را اجرا کنیم.

وی با بیان این‌ که در تدوین برنامه هفتم توسعه باید شرایط و ظرفیت‌های اقتصادی هر استان به طور ویژه مدنظر قرار گیرد، افزود، در این چارچوب هر استان با توجه به ظرفیت اقتصادی خود باید دارای یک برنامه هدفمند باشد و پس از بواسطه جمع کردن این برنامه‌های استانی، طرح توسعه کشور به دست می‌آید و در چارچوب آن برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران افزود، برآوردها نشان می‌دهد که در حوزه‌های مختلف بخش مهمی از تمرکز اقتصاد بر روی مرکز کشور صورت گرفته و عملا بسیاری از ظرفیت‌های استانی نادیده گرفته شده‌اند. به منظور بهبود شرایط اقتصادی کشور این روال باید تغییر کند.

غلامحسین شافعی با اشاره به لزوم تغییر نگاه به مدیریت استانداران کشور گفت، شیوه مدیریت استان‌ها باید از حالت هزینه‌ای به حالت درآمدی تغییر کند و در این باره باید از نظر کارشناسان بیشترین بهره را برد.

به گفته شافعی در سال‌های گذشته طرح‌های پژوهشی گوناگونی با حضور اساتید دانشگاه، نهایی شده و این تحقیقات به کتاب‌های قطوری تبدیل شده‌اند که عملا در یک گوشه در حال خاک خوردن‌اند و هیچ کس به سراغ آن‌ها نمی‌رود.

رییس اتاق بازرگانی ایران در این باره خاطر نشان کرد، با حضور مشورتی بخش خصوصی و انجام ارزیابی‌های لازم از ظرفیت اقتصادی کشور باید برنامه‌های استانی به شکلی کاربردی تدوین گردد تا در نهایت بتوان از آن‌ها برای برنامه هفتم توسعه استفاده درست و دقیق کرد.

ثبت شرکت و مدت زمان آن
بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا