فناوری

کیبورد مک‌ بوک اپل ، معضلی بی‌پایان برای اپل

کیبورد مک‌ بوک اپل ، معضلی بی‌پایان برای اپل ، دردسرهای استفاده از کیبورد مک‌ بوک تمامی ندارد آن هم برای حرف ن و پ

حتما شما هم با آن مواجه شده اید

در آوریل ۲۰۱۵ ال مک‌بوک ۱۲ ایچی را با کیبوردی مجهز به مکایزم «رواه‌ای» معرفی کرد. برای دستیابی به باریک‌تری بده‌ی ممک، مهدسا ال کلیدها را مسطح‌تر از سل‌های گذشته طراحی کرده بودد؛ اما کورتیوشی‌ها با مکایزم رواه‌ای زیر کلیدها، به‌دبال ایجاد بازخوردی مشابه کیبوردهای مرسوم با مکایزم قیچی بودد.

در اکتبر ۲۰۱۶ مک‌بوک رو ۲۰۱۶ با نسل دوم کیبورد مبتی بر مکایزم رواه‌ای از راه رسید. پس از گذشت چندماه ، عده‌ای گزارش می‌دادد که حروف یا کاراکترها تای می‌شود، کلیدها گیر کرده‌اد یا برخی از حروف برخلاف اتظار، چدی‌بار تکرار می‌شود.

دلیل بروز مشکل

به‌احتمال بسیار زیاد، ذرات ریز و گردوغبار باعث بروز مشکل می‌شوند؛ اما ممکن است حتی خوردن تکه‌ای بیسکوئیت حین کار با لپ‌تاپ نیز، مشکلات مشابهی را برایتان به‌بار آورد.

بسیاری از لپ‌تاپ‌ها از کلیدهایی با مکانیزم قیچی استفاده می‌کنند. از آنجا که دو بخش متقاطع مکانیزم قیچی نسبتا مرتفع هستند، بدین ترتیب، کلیدها عمق حرکتی بیشتری دارند.

مکانیزم پروانه‌ای اپل، درست‌مانند پروانه‌ی واقعی، با بهره‌گرفتن از دو بال ظریف، از ارتفاع کیبورد به‌اندازه‌ی حدود یک میلی‌متر می‌کاهد؛ اما به‌گفته‌ی کایل واینز، یکی از مدیران وب‌سایت iFixit، گاهی ذرات بسیار ریز نیز زیر کلیدها گیر کرده و عملکرد آن‌ها را دچار اختلال می‌کنند.

چه می‌توان کرد

در صورت بروز چنین مشکلی برای مک‌بوکتان، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شوند:

  • به اپل‌استور مراجعه کنید (غیرکاربردی برای ایران): مدل‌های ۲۰۱۸ مک‌بوک کماکان تحت گارانتی یک‌ساله‌ی اپل هستند. هنگامی که جوانا استرن با مک‌بوک ایر معیوب خود به اپل‌استور مراجعه کرد، پرسنل اپل زیر کلیدهای E و R را تمیز کرده و کلاهک آن‌ها را نمونه‌های نو جایگزین کردند. به‌گفته‌ی آن‌ها، اپل در صورت بروز مجدد مشکل، کل پنل کیبورد را تعویض می‌کند؛ مشکلی که باز هم برای جوانا استرن پیش آمد!

چنانچه از مک‌بوک‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، برنامه‌ی تعمیر کیبورد اپل، به‌ شما کمک خواهد کرد. اپل تا چهار سال پس از خریداری، هرکدام از لپ‌‌تاپ‌های موجود در این فهرست را به‌جای دریافت هزینه‌ی ۳۰۰ دلاری یا بیشتر، به‌صورت رایگان تعمیر می‌کند.

  • راهکار نرم‌افزاری: ژین‌هونگ سم لیو، دانشجوی ۲۵ ساله‌ی بریتیش کلمبیا در ونکوور، پس از مواجهه با مشکل تایپ دوتایی حرف W در مک‌بوک پرو خود، اپلیکیشنی موسوم به Unshaky‌ برای مک توسعه داد که با شناسایی دومین تکرار یک حرف پس از چند میلی‌ثانیه از بار نخست، آن دستور را از بین می‌برد. اپلیکیشن یادشده در مرحله‌ی بتا است و تنها ازطریق وب‌سایت لیو دانلود می‌شود. او می‌گوید هیچ‌کدام از اطلاعات کاربر، حتی کلیدهای فشرده شده، گردآوری نخواهد شد.
  • تمیزکاری: با یا بدون بروز مشکل در کیبورد مک‌بوکتان، توصیه می‌کنیم که یک اسپری هوای فشرده خریداری کرده و آن را تمیز کنید. اپل حتی صفحه‌ای را نیز در وب‌سایت خود برای چگونگی تمیز کردن کیبورد در نظر گرفته است. روی کلیدهای پرکاربرد در زبان فارسی یا انگلیسی تمرکز بیشتری داشته باشید.
  • کیبورد اکسترنال تهیه کنید: یک راهکار ساده و البته مضحک، خریداری کیبورد اکسترنال برای لپ‌تاپ گران‌قیمتتان است.
  • لپ‌تاپ دیگری خریداری کنید: مشکلات کیبورد مک‌بوک به‌اندازه‌ای دیوانه‌کننده است که یکی از راهکارهای معقول، مهاجرت به‌دنیای ویندوز و خریداری لپ‌تاپی همچون سرفیس لپ‌تاپ، اسپکتر x360، دل XPS و تینک‌پد ایکس‌وان کربن یا حتی استفاده از مدل خاطره‌انگیز مک‌بوک پرو ۲۰۱۵ خواهد بود.
حذف فضای مسموم در چت‌های صوتی توسط اینتل
بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا