فناوری

ساخت سریع ترین ابر کامپیوتر جهان توسط ژاپن

کشور ژاپن تصمیم دارد ابرکامپیوتر قدرتمند خود را با نام ABCI که مختصر شده عبارت AI Bridging Cloud Infrastructure می‌باشد را توسعه دهد. انتظار می‌رود این ابرکامپیوتر با سرعت ۱۳۰ پتافلاپ اجرا شود؛ به معنای دیگر کامپیوتر فوق قادر خواهد بود ۱۳۰ کوادریلیون محاسبه در هر ثانیه انجام دهد!

زمان اتمام این پروژه آوریل سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته شده است که پس از اتمام این پروژه، ABCI به عنوان قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان شناخته خواهد شد که از ابرکامپیوتر قدرتمند فعلی دنیا یعنی Sunway TaihuLight ساخت چین با سرعت ۹۳ پتافلاپ، پیشی خواهد گرفت.

چه عاملی یک کامپیوتر را به «ابرکامپیوتر» تبدیل می‌کند؟

برخلاف تصور ما از کامپیوترهای خانگی، ابرکامپیوتر تجهیزات جانبی از جمله ماوس و صفحه نمایش دارا نمی‌باشد و تنها به دلیل اینکه با سرعت بسیار بالا قادر به پردازش و محاسبات است، ابعاد نسبتا بزرگی نسبت به کامپیوترهای خانگی دارد.

ساتوشی سکیگوشی، یکی از مدیران مؤسسه‌ی صنعت ملی علم و تکنولوژی ژاپن، در رابطه با ABCI عنوان کرده است، سیستم ابرکامپیوتر ABCI، یک میلیون بار سریع‌تر از یک کامپیوتر خانگی می‌باشد. بر اساس محاسباتی که صورت گرفته، پردازشی که این ابرکامپیوتر در یک روز انجام می‌دهد، یک کامپیوتر خانگی در حال حاضر می‌تواند در 3000 سال انجام دهد!!! برای تصور اندازه‌ی این ابرکامپیوتر، می‌توان آن را با یک پارکینگ با ظرفیت 30 الی 40 خودرو مقایسه کرد. این ابر کامپیوتر فعلا در مرحله ساخت می‌باشد و فضایی معادل هزار متر مربع را اِشغال کرده است.

شناسایی ویدئوهای دیپ فیک سخت‌تر
بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا