فناوریسلامتی

پیش‌بینی مرگ توسط هوش مصنوعی

با توجه به تحقیقاتی که در Scientific Reports صورت گرفته، دانشمندان دانشگاه آدلاید استرالیا این موضوع را مطرح کرده‌اند که بوسیله یادگیری عمیق هوش مصنوعی در سی‌تی‌ اسکن اندام‌های گوناگون بیماران، روزی در آینده قادر به ایجاد نوعی سیستم اطلاع‌رسانی هستیم که در مورد بیماری‌های قلبی، سرطان و دیگر بیماری‌ها هشدارهای لازم را سریع‌تر بدهد و باعث تسریع اقدام‌های تدافعی شود.

این سیستم قادر است بوسیله مجموعه‌ای از داده‌های سی‌تی‌ اسکن و با مجزا کردن فاکتورهایی از قبیل سن، در 70% مواقع، امکان مرگ افراد در ۵ سال آینده را پیش‌بینی کرد. یکی از محققان این پروژه در این باره عنوان کرده است:

هدف اصلی این تحقیق واقعا پیش‌بینی مرگ افراد نمی‌باشد؛ بلکه تولید یک مقیاس اندازه‌گیری دقیق سلامت برای افراد است. احتمال مرگ یک بیمار در شرایط طبیعی و بدور از سوانح خارجی، به‌طور مستقیم به سلامتی ارگان‌ها و بافت‌های وی مرتبط است؛ اما بیماری‌های مزمن دهه‌ها قبل از بروز نشانه‌های خود شکل می‌گیرند. درنتیجه با استفاده از یک خروجی مشخص و نگاه به تاریخچه‌ی سی‌تی‌ اسکن فرد، در پی الگوهایی مرتبط با بیماری‌های ناشناخته‌ی وی و دلیل مرگ هستیم. درواقع هدف ما شناسایی سریع‌تر و دقیق‌تر این تغییرات، توسعه و شخصی‌سازی درمان و توسعه آن برای افراد می‌باشد.

در حال حاضر این سیستم در سطح آزمایشی قرار دارد و نیاز به تحقیقات گسترده‌ای می‌باشد تا این سیستم به‌صورت یک ابزار پزشکی در تشخیص بیماری‌ها به کار گرفته شود. پیش‌بینی 70% هوش مصنوعی در راستای پیش‌بینی متداولی است که توسط متخصصین صورت می‌گیرد تا آن‌ را به ابزاری جهت صرفه‌جویی در زمان و بررسی دوباره‌ی اطلاعات تبدیل کند.

امید است که این روند توسعه یابد و کاربردش بیشتر از این شود؛ هدف بعدی این محققان استرالیایی افزایش داده‌ها می‌باشد؛ اکنون آن‌ها از اطلاعات یک گروه 48 نفری از بیماران استفاده می‌کنند، این مطالعه نشان داده که رویکرد آن‌ها نتیجه‌بخش می‌باشد؛ اما برای یادگیری عمیق عمومی، نیاز به معرفی داده‌های بیشتری می‌باشد. محققان در پی آن هستند تا در مرحله بعد ده‌ها هزار مورد را به این سیستم اضافه کرده و آن را مورد آنالیز قرار دهند. علاوه بر آن تیم توسعه‌ی هوش مصنوعی به دنبال افزایش دامنه‌ی آنالیزهای این سیستم است تا سکته‌های مغزی را قبل از وقوع پیش‌بینی کند.

استخدام عضو سابق تیم هوش مصنوعی گوگل توسط اپل
بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا