کسب و کار

تمرین هوش مصنوعی گوگل در گوشی کاربران

بیشتر شرکت‌های بزرگ مطرح دنیا که در حوزه تکنولوژی در حال فعالیت می‌باشند، به طور متمرکز فرایند یادگیری ماشین، که به منظور بهتر کردن نرم‌افزار به کار می‌رود، را در فضای سرورهای خود انجام می‌دهند. کمپانی‌هایی نظیر گوگل و اپل اطلاعات هر کاربر را در رابطه با هنگام استفاده از اپلیکیشن‌ها، در یک مکان جمع‌آوری می‌کنند و سپس بواسطه این داده‌ها برای تمرین دادن الگوریتم خود استفاده می‌کنند. به این صورت کاربران به عکس‌های باکیفیت‌تر در دوربین موبایل یا توانایی جستجوی بهتر در اپلیکیشن ایمیل دست می‌یابند.

این روش بسیار کارآمد می‌باشد، اما رفت‌ و آمدهای مداومی که باید برای بروز رسانی اپلیکیشن‌ها و جمع‌آوری اطلاعات انجام شود، بسیار زمان‌بر هستند. همچنین از نظر رعایت حریم کاربران نیز این رفتار چندان محبوب نمی‌باشد، چرا که هر شرکت‌ها باید نحوه‌ی استفاده‌ی هر کاربر از اپلیکیشن‌ها را در سرورهای خود ذخیره کنند. برای رفع این مشکلات، گوگل به سراق روش جدید بواسطه تمرین دادن هوش مصنوعی رفته است که آن را «یادگیری توزیع‌شده» نامیده است.

این متد جدید کارهای هوش مصنوعی را مرکززدایی خواهد کرد. به‌جای جمع کردن اطلاعات در سرورهای گوگل و تمرین دادن الگوریتم‌ها، فرایند یادگیری مستقیما در دستگاه هر کاربر انجام خواهد شد. درواقع از پردازنده هر موبایل به منظور تمرین دادن هوش مصنوعی گوگل استفاده می‌شود.

هم اکنون، گوگل بواسطه اپلیکیشن کیبورد خود (جی‌بورد) در دستگاه‌های اندروید از یادگیری توزیع‌شده استفاده می‌کند. هنگامی که جی‌بورد بر اساس پیام‌های ارسال‌شده به کاربران جستجوی‌های گوگل را پیشنهاد می‌دهد، این اپ جستجوهای انتخاب‌شده از سوری کاربران و آن‌هایی که مورد توجه قرار نگرفته‌اند را به خاطر می‌سپارد. سپس این داده‌های بدست آمده برای شخصی‌سازی بیشترِ الگوریتم اپ برای هر کاربر استفاده خواهد شد. در آخر تغییرات صورت گرفته به گوگل برمی‌گردند تا در آپدیت‌های بعدی این نرم‌افزار برای تمام کاربران مورد استفاده قرار گیرند.

همان‌طور که گوگل در یکی از پست‌های وبلاگی خود توضیح می‌دهد؛ این روش نوین چند ویژگی مثبت دارد. از آنجایی که اطلاعات کاربر هرگز از گوشی خارج نمی‌شود، به رعایت حریم خصوصی کمک می‌کند. همچنین تغییرات مناسب را به‌صورت آنی اعمال می‌کند. پس کاربران نیازی به انتظار کشیدن برای انتشار آپدیت‌های جدید و استفاده از الگوریتم‌های مناسب‌تر ندارند. گوگل می‌گوید این پروسه به شکلی طراحی شده است که بر عمر باتری و کارکرد گوشی تأثیری نگذارد. پروسه‌ی تمرین تنها در زمان‌هایی که گوشی در حال استفاده نیست و به برق و اینترنت رایگان متصل است، انجام می‌شود.

محققان گوگل در این رابطه عنوان کرده‌اند: یادگیری توزیع‌شده به ما اجازه‌ی دستیابی به مدل‌های هوشمندتر، تأخیر کمتر و استفاده از منابع محدودتر می‌دهد. همچنین محیطی امن‌تر به کاربران هدیه می‌دهد.

این اولین باری نیست که شرکت‌های بزرگ همچون گوگل به دنبال اعمال محدودیت‌های بیشتر به جمع‌آوری اطلاعات کاربران هستند. در ماه ژوئن، شرکت اپل بیان کرد، مدل‌های یادگیری ماشین این شرکت از چیزی به نام «Differential Privacy» استفاده می‌کنند تا با پنهان کردن اطلاعات کاربران در انبوهی از اطلاعات دیگر، از آن‌ها محافظت شود. این‌گونه روش ها حتمالا در آینده رایج‌تر خواهند شد؛ چرا که شرکت‌ها به دنبال متعادل کردن نیازشان برای دریافت اطلاعات و درخواست کاربران برای حفظ حریم شخصی بیشتر می‌باشند. 

ساخت تراشه اختصاصی مبتنی‌ بر هوش مصنوعی توسط تسلا
بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا