فناوری

بازنشتگی تلسکوپ فضایی اسپیترز ناسا

ناسا پنجشنبه ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) اعلام کرد تلسکوپ فضایی فروسرخ اسپیتزر را خاموش کرده است و دانشمندان باید دست کم یک سال به انتظار بمانند تا وسیله‌ای مشابه به فضا فرستاده شود.

به نقل از  space.com با این اعلام ناسا ماموریت ۱۶ ساله تلسکوپ فضایی اسپیتزر به پایان می‌رد.

این سازمان قبلا ماموریت این تلسکوپ را تمدید کرده بود تا تلسکوپ فضایی فروسرخ بعدی، تلسکوپ فضایی جیمز وب  به فضا فرستاده شود. اما با به تاخیر افتادن پرتاب تلسکوپ جدید که قرار است در ماه مارس ۲۰۲۱ به فضا فرستاده شود، در نهایت ناسا به این نتیجه رسید که شکاف یک ساله در مشاهده کیهان با پرتوهای فروسرخ یا مادون قرمز مشکلی برای علم ایجاد نمی‌کند.

اسپیتزر در سال ۲۰۰۳ به فضا پرتاب شد و قرار بود ماموریتی ۲.۵ ساله انجام دهد. اما مانند بسیاری دیگر از ماموریت‌های ناسا بیشتر از حد تعیین شده به طول انجامیده بود.

تلسکوپ اسپیتزر

اسپیترز حتی پس از تمام شدن ماده سردکننده مورد نیاز خنک کردن بخش‌های حساس به حرارت تلسکوپ به کارش ادامه داد و داده‌های علمی گرانبهایی را گردآوری کرد.

ناسا پس از یک بازبینی در سال ۲۰۱۶ درباره ماموریت‌های تلکسوپ به این نتیجه رسید که ادامه کار آن هنگامی جانشینش آن به فضا فرستاده شود، دیگر ارزشی ندارد.

ناسا به علت تاخیر در پرتاب تلسکوپ جیمز وب مجبور شد دو بار ماموریت تلسکوپ اسپیتزر را تمدید کند تا در نهایت روز پنجشنبه آن را خاموش کرد.

فاصله میان از کار افتادن تلسکوپ اسپیتزر و فرستادن تلسکوپ جیمز وب ممکن است است بیشتر هم بشود. یک گزارش اخیر دولت آمریکا نشان می‌دهد فقط ۱۲ درصد احتمال دارد پرتاب تلسکوپ جدید در زمان تعیین شده انجام شود. بر اساس این گزارش ممکن است با توجه زمان‌های در اختیار این پرتاب باز هم به تاخیر بیفتد، به ماه ژوئیه ۲۰۲۱ موکول شود.

ساخت سریع ترین ابر کامپیوتر جهان توسط ژاپن
بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا