فناوری

پی بردن به مصدومیت از طریق هوش مصنوعی

اگر جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸ را دنبال کرده باشید، بدون تردید از مصدومیت ادینسون کاوانی، ستاره‌ی تیم ملی اروگوئه آگاه هستید. اهمیت این مصدومیت به میزانی بالا بود که حضور نداشتن کاوانی در بازی‌های بعدی نتیجه‌‌ای جز حذف برای تیم ملی اروگوئه در بر نخواهد نداشت.

حال به‌واسطه‌ی همکاری مشترک برخی از دانشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی از جمله دانشگاه پیزا، CNR، دانشگاه میلان، باشگاه بارسلونا و باشگاه بسکتبال فیلادلفیا، الگوریتمی توسعه داده شده که با استفاده از کلان‌داده‌ها، هوش‌مصنوعی را قادر کرده تا مصدومیت بازیکنان حرفه‌ای را پیش بینی کند.

برای رسیدن به این هدف، الگوریتم موردنظر، ترکیبی از پارامترهای فیزیکی را از طریق دستگاه جی‌پی‌اس که به بازیکنان بسته شده، در طی بازی‌ها و تمرینات دریافت کرده و پیشنهادات و توصیه های لازم برای جلوگیری از مصدومیت‌های بیشتر را به مربیان و پزشکان ارائه مینماید.

در طی آزمایشی که روی یک تیم ورزش در طول یک فصل انجام گرفت، الگوریتم ذکرشده توانست بیش از نیمی از مصدومیت‌های عضلانی را پیش‌بینی نماید. این هوش‌مصنوعی از احتمال مصدومیت بازیکنان در صورت دویدن‌های طولانی و پرسرعت خبر می‌دهد؛ همین امر سبب گشت تا مربیان فشار کمتری روی بازیکنان آسیب‌دیده بیاورند تا روند بهبود آن‌ تسریع گردد.

بر اساس گفته‌ی پژوهشگرانِ این پروژه، اگر مربیان ورزشی در طول مسابقات قهرمانی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند، هزینه‌ی بازیابی بازیکنان به مقدار 70 % کاهش پیدا خواهد کرد.

ربات موفلین
بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا