بزرگترین مشتری سازمانی گوگل در حوزه خدمات ابری

بر اسا گزارشات منتر شده، کمپانی اپل در پی آن است تا در سال جاری میلادی، حدود 300 میلیون دلار برای خدمات ذخیرهسازی ابری هزینه کند که نسبت به سال گذشته، رشد 50 درصدی را نشان میدهد. گفته میشود در نوامبر سال گذشته، اپل مقدار دادههای کاربر در سرویسهای گوگل را 470 پتابایت افزایش داده و مجموع دادههای موجود در سرویسهای ابری غول جستوجو جهان یعنی گوگل را به بیش از 8 اگزابایت رسانده است. لازم به ذکر است که یک اگزابایت برای ضبط تماسی ویدئویی با مدت بیش از 237 هزار سال کافی میباشد.
درنتیجه در حال حاضر این غول فناوری بهعنوان بزرگترین مشتری سازمانی خدمات ابری گوگل محسوب میشود. بهطوری که در گوگل، اپل با لقب Bigfoot (پاگنده) شناخته میشود. برای درک بهتر حجم خرید فضای ابری اپل از گوگل، تنها بدانید که افزایش 470 پتابایتی اپل در نوامبر تقریبا مشابه کل فضای ذخیرهسازی استفادهشده بایتدَنس، دومین مشتری بزرگ گوگل و سازنده تیک تاک است.
تصور میشود استفاده از خدمات ابری گوگل برای اپل مزیتهایی نیز بههمراه دارد. به عنوان مثال، بر اساس محاسبه هزینه در وبسایت گوگل، ذخیرهسازی 8 اگزابایت داده هر ماه حدود 218 میلیون دلار هزینه دربر دارد. این در حالی است که اپل سالانه برای استفاده از چنین حجمی حدود 300 میلیون دلار به گوگل پرداخت میکند.
پس از اپل و بایتدَنس، اسپاتیفای و توییتر و اسنپچت بهترتیب با 460 و 315 و 275 پتابایت داده در رده های سوم، چهارم و پنجم مشتری بزرگ گوگل هسنتد. اپل دادههای آیکلاد کاربران را در هر دو سرویس آمازونوب و گوگلکلاد ذخیره میکند. اپل دادههای مذکور را رمزگذاری کرده است؛ بنابراین، نه آمازون و نه گوگل نمیتوانند اطلاعات آیکلاد مشتریان اپل را بهدست آورند.
لازم به ذکر است درحالحاضر، سرویس AWS آمازون سهم عمده خدمات ابری را دراختیار دارد؛ اما گوگل نیز جایگاه ویژهای در این حوزه برای خود ایجاد کرده است. برای مثال، اپل از نوعی فضای ذخیرهسازی ابری گوگل موسوم به ذخیرهسازی آبجکت استفاده میکند که برای رسیدگی به نیازهای داده مانند پروندههای صوتی و تصویری و اسناد طراحی شده است.