کسب و کار

برنامه 5 سال برای بهبود صنعت فناوری چین

جنگ تجاری چین و آمریکا باعث شده، صنعت فناوری چین دچار زیان‌های زیادی شود و گسترش ویروس کرونا نیزباعث بدتر شدن اوضاع صنعت فناوری چینشده است. با این‌حال، به‌نظر می‌رسد صنعت فناوری چین تصمیم دارد در آینده‌ای نچندان دور دوباره به دوران اوج خود بازگردد.

بر اساس گزارشات منتشر شده، چین اخیرا در اجلاس سالانه‌ی احزاب به تدوین برنامه‌ای پنج‌ساله با هدف پیشرفته‌ترکردن فناوری‌های چینی اشاره کرده است. این برنامه باعث کمک به «امنیت ملی و توسعه‌ی کلی» چین می‌شود. چین در قالب برنامه‌ی جدیدش تصمیم دارد آزمایشگاه ایجاد کند و برنامه‌های آموزشی را جدی‌تر و جامع‌تر به جلو ببرد و فرایند تحقیقات را در حوزه‌های هوش مصنوعی و زیست‌فناوری (بیوتکنولوژی) و نیمه‌هادی‌ها و رایانش کوانتومی (Quantum Computing) قوام ببخشد.

دولت چین اعلام کرده که تصمیم دارد در سال 2021، سرمایه‌ی اختصاص‌ داده‌ شده به تحقیقات بنیادی را با هدف دستیابی به پیشرفت‌های انقلابیِ احتمالی 10.6 درصد بیشتر کرده و استراتژی تحقیقاتی 10 ‌ساله تدوین کند. هم اکنون، چین چندین مزیت فناوری‌ محور دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به زیرساخت پیشرفته در حوزه‌ی 5G و حجم زیاد تحقیقات مرتبط به هوش مصنوعی اشاره کرد. چین یکی از معدود کشورهایی است که دارای تاکسی‌های بدون راننده در حال خدمت‌رسانی به مشتریان واقعی هستند. گویا چین قصد دارد در این حوزه‌ها جایگاهش را محکم‌تر کند.

این برنامه‌ی چین ممکن است به بقای صنعت فناوری در چین ارتباط داشته باشد. تحریم‌های آمریکا موجب شده فعالیت تجاری شرکت‌های بزرگی مانند هواوی و ZTE تا حد زیادی دچار مختل شود و یکی از عوامل رخداد این اتفاق، نداشتن برتری در حوزه‌ی تولید تراشه است. بنابر این، چین تصمیم دارد با بودجه‌ی 155 میلیارد دلاری به فناوری‌های جدیدی در حوزه‌ی نیمه‌‌هادی دست پیدا کند.

آمریکا در‌حال‌حاضر در زمینه‌ی تحقیقات نیز برتر است و دولت بایدن در حال تخصیص بودجه‌ی بیشتر به حوزه‌های 5G و هوش مصنوعی و خودروهای برقی می‌باشد. امروزه، چین در بخش‌های گونگون به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده؛ اما اگر اقدامات ایالات متحده را خنثی نکند، خطر جاماندن از رقابت را به جان می‌خرد.

ضرورت‌های ثبت برند در شرایط فعلی بازار
بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا