ثبت برند

برند و لوگو

تعریف برند یا علامت تجاری

با توجه به اینکه گستردگی محصولات و تنوع خدمات در همه کشور ها بسیار زیاد بوده و تمایز بین این محصولات ، کالا ها و خدمات و شناساندن ان توسط تولید کننده و یا ارائه دهنده خدمت به مشتری بسیار حائز اهمیت می باشد و از سویی دیگر مشتریان و مصرف کنندگان نهایی حق دارند تا با شناسایی محصولات یک شرکت و شناخت کیفیت خدمات و محصولات ان نسبت به انتخاب و یا عدم انتخاب آن اهتمام نمایند مبحث شناسنامه دار کردن محصولات و خدمات از دوره های دور مطرح و به شدت رایج شده است.

اما برند یا همان طرح تجاری مجموعه ای از تصویرها ، عقاید ، ویژگی ها و افکار یک تولید کننده و یا خدمات رساننده است. این تصویر در تلاش است تا افکار و اساس شرکت ، عقاید و ویژگی های محصول را به مشتریان القا کرده و از هویت و فرهنگ آن شرکت و یا فرد دفاع نموده و آن را به شهرت برساند .

علامت تجاری همانگونه که از اسمش پیداست نوعی علامت است که به گونه 3های مختلف طراحی و کالاها خدمات ، محصولات و حتی گاهاً افراد با آنها شناخته می شوند . به عنوان مثال می توان علامت تجاری را با شناسنامه هر فرد در ایران و یا کارت شناسایی افراد در دیگر کشور ها بهتر توضیح داد . این شناسنامه و یا کارت شناسایی مدرک شناسایی و تفکیک افراد در کل کشور می باشد. البته در کارت های شناسایی ممکن است دو یا چند نفر هم نام و یا با نام های مشابه پیدا کرد که اداره ثبت احوال با ذکر نام پدر ، محل سکونت و یا مواردی دیگر این افراد را تعیین هویت می کنند. اما در ثبت علامت تجارd یاینگونه نمی باشد. استفاده از علامت تجاری به شکلی است که حتی نباید ثبت مشابهی برای این برند یا علامت تجاری در هیچ کجای دیگر دنیا وجود داشته باشد.

از این گفته می توان استنباط کرد که علامت تجاری در واقع شناسنامه محصول و خدمات و کالاهای شما در کل دنیاست با این تفاوت که اولا سطح آن جهانی است وثانیاً نباید هیچ برند مشابهی حتی برای آن وجود داشته باشد چه برسد به این که این برند کاملاً مشابه باشد. سازمان ها و نهاد های ثبت برند و علامت تجاری نیز در تمام دنیا باید این موضوع را در نظر گرفته و حتی در هر کشور مواردی اختصاصی برای آن کشور وجود دارد که باید آنها نیز رعایت تا بتوانند برند طراحی شده را ثبت نمایند .

 این علامت نه تنها باعث تمیز محصولات و خدمات شما نسبت به سایر رقبا می شود که می تواند برای موضوع بازاریابی و تبلیغات نیز به شما بسیار کمک کند. برند یا علامت تجاری هویت محصولات و خدمات شما است. باید به تمامی موارد دقت کنید . هم موضوع طرح را بسنجید و هم موضوع قوانین و مقررات ، هم موضوع عرف و هم شرعیات را در نظر داشته باشید  و هزاران نکته دیگر که عدم رعایت هر کدام باعث دردسر و محکومیتی برای شما نشود .

ثبت علامت تجاری
بیشتر

بهتر است برای ثبت برند و علامت تجاری خود اولاً از متخصصان و کارآزموده های صنعت طراحی استفاده نمایید که بتوانند طرحی را برای شما پیاده و برندی را طراحی نمایند که ضمن داشتن خواسته های شما و زیبایی خاص خود بتواند پیچیدگی هایی سنجیده داشته باشد که هویت محصولات و خدمات شما را برای مشتریان و عموم مردم تعریف نمایند ، ماندگار باشد ، قابل سوء استفاده و کپی شدن به راحتی نباشد و حتی بتواند محصولات و خدمات شما را در سطح بین المللی نیز مطرح نماید و ابهام و سردرگمی برای مخاطب خود ایجاد نکند .

برای موضوع ثبت برند و اینکه چه معیارها و پارامترهایی را باید در نظر داشته باشید و از طراح خود بخواهید در همین مقاله به خوبی توضیح خواهیم داد .

دوما برای ثبت برند و علامت تجاری حتماً از کارشناسان و خبره های حوزه ثبتی استفاده نمایید. این موضوع به شدت توصیه می شود. نه تنها شما که بسیاری از طراحان نیز اطلاع کافی برای ثبت برند و علامت تجاری ندارند . آنها به دنبال پیاده سازی ایده ها و طرح های مورد نظر شما و خودشان و در نهایت دریافت مبلغ دستمزدشان هستند و تعهدی در قبال کار شما ندارند و در صورتیکه برای شما مشکل حقوقی و یا قانونی به وجود بیاید گریبان آنها را نخواهند گرفت. اما کارشناسان و متخصصین امر ثبت برند و علامت تجاری به خوبی قوانین و مقررات را می دانند و نسبت به تمامی محدودیت ها و باید ها و نباید  ها آگاهی دارند و ضمن اینکه می توانند به شما را اطمینان دهند که هیچ مشکل قانونی و حقوقی در خصوص برند شما وجود ندارد و در صورتیکه مواردی در طرح شما باشد قبل از ثبت آنها را از شما بخواهند تا اصلاح نمایید.

اما این علامت تجاری چگونه به وجود می آید و مالکیت آن به چه نحوی می باشد؟ آیا هرنوع علامت و یا نشانی قابل ثبت می باشد یا خیر و اینکه عملا برای تصاحب یک علامت تجاری باید چه اقداماتی را انجام داد سئوالی است که ذهن بسیاری از صاحبین مشاغل اقتصادی را به خود مشغول کرده است.

ما در این مقاله ضمن شناخت بهتر برند ویا همان طرح تجاری تلاش می کنیم مراحل تولید تا ثبت یک علامت تجاری را به تفصیل برای شما بیان کرده تا در صورتیکه قصد انتخاب و ثبت لوگو تجاری را دارید بتوانید با کمک یک مشاور خبره به راحتی صاحب یک برند شوید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا