فناوری

پس‌زمینه ویدیو‌های یوتیوب توسط هوش‌ مصنوعی گوگل

دانشمندان بخش هوش‌ مصنوعی گوگل، قابلیتی را ایجاد کرده‌اند که به واسطه‌ی آن می‌توان پس زمینه تصاویر سلفی را تغییر داد. دهه‌ها می‌باشد که تغییر منظره پس‌زمینه در سینما استفاده می‌شود اما به دلیل پیچیدگی پیاده‌سازی این فرایند و نیاز به قرارگیری در جلوی پرده‌های سبز یا آبی رنگ، عمومِ مردم توانایی انجام چنین کاری را ندارند. حال با پیشرفت دوربین گوشی‌های هوشمند در تشخیص عمق تصاویر، این امکان را ایجاد شده تا افراد عادی نیز خود را در جلوی منظره‌ی دلخواهشان قرار دهند.‌

شرکت گوگل یک شبکه‌ی عصبی‌ طراحی کرده که توانایی تشخیص چهره و تمایز آن از محیطِ پشت را دارد. در نتیجه سیستم ایجاد شده، امکان جابه‌جایی بین پس‌زمینه‌های تعیین‌شده را برای کاربران فراهم می‌آورد. این تکنولوژی با 40 فریم روی گوشی گوگل پیکسل 2 و 100 فریم روی گوشی آیفون 7 اپل کار می‌کند.

متأسفانه امکان استفاده‌ی عمومِ کاربران از این سیستم وجود ندارد و تنها قشر معدودی از یوتیوبرهای مشهور که به سرویس Youtube Stories دسترسی دارند، می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

گوگل در رابطه با این سیستم گفته است: سیستم جدید تقسیم‌بندیِ ما، به خالقان محتوا اجازه می‌دهد تا پس‌زمینه ویدیو‌ها را بدون زحمت و داشتن تجهیزات خاصی، تغییر داده یا جایگزین کنند.

با پیاده‌سازی سیستم یادشده، مقدور بود به کارایی بالای هوش‌ مصنوعی و یادگیری ماشین در حل‌ و فصل مشکلات پیچیده محاسباتی پی برد. به جز مواقعی که سوژه از عینک تیره (آفتابی) استفاده کرده یا یک چشمش پنهان است، لازمیتی وجود ندارد که شبکه‌ی عصبی تمام اجزای چهره را تشخیص دهد.

گوگل از نخستین شرکت‌هایی بوده که در گوشی پیکسل 2 خود از هوش‌ مصنوعی استفاده کرده است؛ به‌واسطه‌ی همین موضوع و باوجود اینکه پیکسل 2 تنها از یک دوربین بهره می‌برد، کاربران می‌توانند اقدام به ثبت تصاویر پرتره کنند.

تولید محتوا
بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا