فناوری

هوش مصنوعی دوربین گلکسی S21 برای بهبود تصاویر پرتره

هرچه زمان می‌گذرد، گسترش هنوش مصنوعی به منظور بهبود کیفیت تصویرها در دوربین گوشی‌ها افزایش می‌یابد. چند وقت پیش شرکت سامسونگ از سری گلکسی اس 21 رونمایی کرد و در این دستگاه‌ها نیز شاهد بهره گرفتن از هوش مصنوعی بودیم. سامسونگ به‌تازگی توضیحاتی در رابطه با استفاده از هوش مصنوعی در سری گلکسی S21 برای ثبت تصاویر پرتره‌ی چشم‌نواز در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.

با توجه به توضیحات این شرکت، فرایند پردازش تصویر در دوربین سلفی گلکسی اس 21 تا حد زیادی ساده است. در ابتدا نرم‌افزار گوشی چهره‌های موجود در قاب تصویر را تشخیص می‌دهد و آن‌ها را برای پردازش بیشتر، نشانه‌گذاری می‌کند. در مرحله‌ی‌ بعدی، جزئیات موی سر و چشم و مشخصه‌های صورت بهبود پیدا می‌کند. دوربین گوشی همچنین تعادل سفیدی را بهبود می‌دهد تا صرف ‌نظر از وضعیت نوردهی محیط، رنگ پوست طبیعی به‌ نظر برسد.

حالت پرتره تصویر پیچیده‌تر از حالت عادی است. فرایند ثبت تصویر پرتره با Segmentation آغاز می‌شود (همان مرحله اول) تا در مراحل بعد نرم‌افزار گوشی بتواند تشخیص بدهد در کدام بخش‌های تصویر انسان قرار گرفته است، در کدام بخش حیوانات حضور دارند و کدام بخش از تصویر، پس‌زمینه‌ی سوژه است. بر این اساس نرم‌افزار می‌تواند هر زمان که نیاز داشت، به ‌شکلی درست و دقیق بخش‌های مختلف را پردازش کند. سامسونگ می‌گوید نقشه‌ی حاصل ‌از مرحله‌ی Segmentation برای تولید نقشه‌ای دیگر با عنوان نقشه‌ی بذری (Seed Map) بکار گرفته می‌شود.

هوش مصنوعی دوربین گلکسی S21 برای بهبود تصاویر پرتره
 

مرحله‌ی نقشه‌ی سه‌گانه (Tri-Map) است. این نقشه بسیار مهم است؛ چرا که مرز سوژه‌ی اصلی و پس‌زمینه را برجسته می‌کند. در مرحله‌ی بعد، نقشه‌ی مات (Matte Map) تلاش می‌کند سوژه را به‌خوبی از پس‌زمینه جدا کند و اجازه ندهد موی سر و مشخصه‌های چهره با پس‌زمینه ترکیب شوند. در نهایت مطابق برآوردهای نرم‌افزار گوشی در زمینه‌ی عمق تصویر، فاصله تا سوژه‌ها محاسبه می‌شود و از داده‌‌های این مرحله برای ایجاد جلوه‌ی عمقِ کمِ‌ میدان (Shallow Depth of Field) استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی دوربین گلکسی S21 برای بهبود تصاویر پرتره

در برخی گوشی‌ها بعضی اوقات، تارهایی از موی سر و برخی جزئیات دیگر با پس‌زمینه ترکیب و تار می‌شوند و باعث می‌شود تصویر ساختگی به نظر برسد. سامسونگ می‌گوید دقت نقشه‌ی مات نرم‌افزار دوربینش باعث می‌شود حالت پرتره‌ی گوشی‌های سری گلکسی با حالت پرتره‌ی گوشی‌‌های دیگر متفاوت باشد.

استعفا یکی از مدیران تیم هوش مصنوعی گوگل
بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا