کسب و کار

استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص چهره افراد از پشت دیوار

ارتش کشور آمریکا در حال توسعه‌ی هوش مصنوعی برای شناسایی چهره از طریق گرمای حاصل از صورت است، به طوری که به زودی می‌تواند از خارج از ساختمان، تصویر افراد داخل آن را شناسایی کند. این فرایند به واسطه دوربین‌هایی صورت می‌گیرد که قادراند در تاریکی مطلق و از پشت دیوار از افراد فیلم‌برداری کنند. سپس این تصاویر برداشته شده توسط هوش مصنوعی، تشخیص چهره‌ و شناسایی می‌شود.

به گفته‌ی دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش آمریکا، بنیامین ریگان، چالش اصلی در ثبت تصویر چهره با دوربین حرارتی این می‌باشد که تصویر ثبت‌شده باید با آلبوم محدودی از عکس‌های عادی تطبیق داده شود.

دستگاه‌های زیادی در ارتش آمریکا مانند هلی کوپتر آپاچی و نفربرهای زرهی زمینی مجهز به دوربین‌های حرارتی مجهز می‌باشند تا برای تشخیص افراد در تاریکی استفاده شود. استفاده از دوربین حرارتی در دستگاه‌های قابل حمل هزینه‌ی زیادی ندارد؛ همچنین هوش مصنوعی که ارتش آمریکا در حال کار کردن روی آن می‌باشد، لزومی ندارد که به دوربین متصل باشد. می‌توان عکس‌ها را گرفت و در مرحله‌ی بعد آن را به هوش مصنوعی سپرد.

بواسطه این فناوری، ارتش آمریکا قادر خواهد بود تصاویر گرفته‌شده توسط دوربین حرارتی را به یک شبکه‌ی عصبی انتقال دهد تا این شبکه وجود یا عدم وجود کسی را در منطقه اعلام کند. در صورتی که کسی در منطقه وجود داشته باشد، هوش مصنوعی قادر به شناسایی او خواهد بود.

این پروژه همچنان در مراحل ابتدایی خود قرار دارد؛ اما نتایج ابتدایی آن امید بخش است. در شرایط فعلی، دانشمندان می‌توانند با کمک این فناوری، عکس صورت گرفته‌شده با دوربین حرارتی را با عکس‌های عادی در دیتابیس محدود خود مطابقت دهند؛ اما با توسعه‌ی بیشتر، این سیستم می‌تواند عملیات شناسایی را در لحظه انجام دهد.

ساخت تراشه اختصاصی مبتنی‌ بر هوش مصنوعی توسط تسلا
بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا