فناوری

بکار گیری هوش مصنوعی در مانوری آزمایشی، هواپیمای جنگی آمریکایی

در طی سال‌های اخیر، ارتش ایالات متحده‌ی آمریکا همواره تلاش کرده تا بواسطه پهپادها، ناوگان هوایی‌اش را تقویت کند؛ اما برای هدایت‌کردن این هواپیماهای بی‌سرنشین، همچنان به اپراتورهای انسانی متکی است. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد ایالات متحده تصمیم دارد کم‌کم وابستگی خود را به اپراتورهای انسانی نیز کاهش دهد. با توجه به مصاحبه دکتر ویل راپر، معاون وزیر نیروی هوایی آمریکا، بنظر می‌رسد هوش مصنوعی اولین‌بار هواپیمای نظامی و دقیق‌تر سیستم نظامی آمریکا را کنترل کرده است.

براساس گفته‌های وی، هوش مصنوعی در پروازی که 15 دسامبر 2020 برفراز کالیفرنیا داشته، در نقش کمک‌خلبان برای هواپیمای جاسوسی لاکهید یو-2 (Lockheed U-2)، ملقب به بانوی اژدها (Dragon Lady)، ظاهر شد. ARTUμ نسخه‌ای از هوش مصنوعی μZero است که برای بازی‌هایی نظیر شطرنج استفاده می‌شود. در حمله‌ی موشکی شبیه‌سازی‌شده به پایگاه نیروی هوایی بیل در کالیفرنیا، این هوش مصنوعی رادار را کاملا کنترل کرد، بدین صورت که چه موقع روی ساقط‌کردن موشک‌ها و چه موقع روی حفاظت از پایگاه تمرکز کند. اساسا همین موضوع باعث شد هوش مصنوعی رهبر عملیات دفاع از پایگاه نیروی هوایی بیل باشد.

درواقع، هوش مصنوعی به‌پرواز درنیامد؛ بلکه تعیین کرد اپراتور انسانی چه موقع باید پرواز کند. در مانور ذکر شده،‌ هیچ‌گاه از دستور هوش مصنوعی سرپیچی نشد. اعضای تیم U-2 FedLab یک ماه مشغول تعلیم‌دادن الگوریتم‌های μZero بودند تا این هوش مصنوعی بتواند به درستی رادار را هدایت کند. بدین‌ترتیب، هوش مصنوعی توانست حین برقراری تعامل با خلبان جت‌ جنگنده، دشمنان را شناسایی کرده و مراقب خطرهای احتمالی باشد. در این مانور، ارتباط بین نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی ARTUμ با دیگر زیرسیستم‌ها قطع شد تا خطرهای حاکی از تصمیمات اتخاذ شده‌ی این هوش مصنوعی به‌حداقل برسد.

قابل ذکر است، هوش مصنوعی به‌زودی در میدان نبرد حاضر نمی‌شود تا وظایف جنگی را برعهده بگیرد، حتی به‌صورت آزمایشی. بر‌اساس گزارش‌های رسمی، پهپادهای جنگی آمریکایی که ازطریق هوش مصنوعی در نبردهای هوایی تحت کنترل می‌باشند، تا جولای ۲۰۲۱ قرار نیست به‌پرواز دربیایند. علاوه بر آن، محققان می‌گویند سیستم‌های جنگیِ این‌چنینی که با هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، ممکن است با نبوغ انسانی فریب بخورند و فریب‌دادنشان کار آسانی است. از مدتی پیش، وزارت دفاع ایالات متحده فرایند تدوین رهنمودهای اخلاقی هوش منصوعی را آغاز نموده تا به کامپیوتر‌ها اجازه ندهد با تصمیم خودشان حمله‌ای را ترتیب دهند.

NEON، انسان مصنوعی سامسونگ
بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا