کسب و کار

هوش مصنوعی شیبویا میرای در توکیو

هوش مصنوعی شیبویا میرای Shibuya Mirai به عنوان پسری ۷ ساله برنامه‌ریزی شده و اولین شخصیت با هوش مصنوعی می‌باشد که در پایتخت ژاپن یعنی توکیو به رسمیت شناخته شده است. شیبویا قسمتی از توکیو با جمعیت حدود ۲۲۴ هزار نفر می‌باشد که این هوش مصنوعی در آنجا ساکن است و به عنوان یک chatbot در اپلیکیشن پیام‌رسان لاین فعالیت می‌کند.

میرای در لغتنامه ژاپنی به معنای آینده است و یکی از دلایل ساخت این ربات، ایجاد ارتباط بهتر بین مردم شیبویا و دولت محلی است، به این شکل که مردم قادر هستند که مسائل و نظرات خود را با این ربات مطرح کنند.

عکس گرفتن با مردم و معاشرت با آنها از جمله سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی شیبویا می‌باشد. همچنین این ربات عاشق صحبت کردن با مردم در هر زمینه‌ای است. اگرچه ممکن است میرای به عنوان اولین شخصیت با هوش مصنوعی با جایگاهی در زندگی واقعی شناخته شده باشد، اما بخشی از یک روند گسترده‌تر به رسمیت شناختن A.I (هوش مصنوعی) نسبت به ماشین‌ها است.

پیش از آن کشور عربستان سعودی در شهر ریاض، رباتی به نام سوفیا را معرفی و به آن امتیاز شهروندی اعطا کرد که بخشی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری آینده محسوب می‌شود. این ربات توسط شرکتی در هنگ‌کنگ به نام Hanson Robotics ساخته شده که بیان کرد: «من به این تمایز و به عنوان اولین ربات با امتیاز شهروندی بسیار افتخار می‌کنم».

در برنامه زنده‌ایی در سال 2016 و در نمایشگاه SXSW ، سوفیا با بیان این جمله که قصد “نابودی انسان‌ها” را دارد، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد؛ به گونه‌ای که برخی اعتقاد دارند سوفیا، ترمیناتور زمان حال است.

در مجله‌ی علوم شناختی، دانشمندان علم اعصاب عنوان کرده‌اند که ربات‌های هوشمند روزی قادر به آگاهی کامل می‌باشند. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، کالج De France و موسسه‌ی تحقیقاتی PSL، آگاهی را رابط محاسبات کامپیوتری می‌دانند که می‌تواند به الگوریتم A.I کد شود. این محققان این طور بیان کرده‌اند: «قرن‌ها دوگانگی فلسفی ما را به تفکر غیرقابل تقلیل در رابطه با تعاملات فیزیکی سوق داده‌ است. اما شواهد تجربی با این احتمال سازگار است که هوشیاری از چیزی فراتر از محاسبات خاص سرچشمه گیرد».

میرای و سوفیا مثل دیگر اشکال هوشمند از خودآگاهی و احساس فاقد می‌باشد، حتی قوی‌ترین الگوریتم A.I مانند DeepMind گوگل نیز فاصله زیادی با سطح هوش انسان دارند و هم اکنون ر در برنامه‌هایی که کاربرد مشخص و محدودی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فناوری انتقال رنگ ادوبی
بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا